Doorgaande Ontwikkellijn

We zien de visie als een gezamenlijk vertrekpunt voor een doorgaande ontwikkellijn en interventies. In deze ontwikkellijn staat de ontwikkeling van het kind – in alle ontwikkelingsfasen en op allerlei ontwikkelingsgebieden– (meer) centraal. De ontwikkellijn geeft houvast aan alle partners om de eigen leerlijnen en leerdoelen aan te koppelen.

Waarom

Een doorgaande ontwikkellijn gaat over afstemming in het aanbod van verschillende professionele partners. Hierdoor willen wij bij partners het bewustzijn vergroten van het eigen aanbod als schakel in het geheel waarin het kind centraal staat. In de horizontale verbinding gaat het over instroom-, en uitstroomniveau binnen kinderopvang en onderwijs en van de keten als geheel. In de verticale verbinding gaat het over afstemming met andere partners in de keten, zoals bibliotheken, consultatiebureaus, jongerenwerk en gemeenten.

Hoe

  • We inventariseren wat er al is aan aanbod bij verschillende partners. Bijvoorbeeld leerlijnen binnen het onderwijs en ontwikkellijnen binnen de kinderopvang.  
  • We onderzoeken wat mist: zwakke schakels en blinde vlekken om zo kansen te spotten.
  • We faciliteren de coördinatie en procesbegeleiding, van zowel de ontwikkeling van de doorgaande leerlijn als van het delen van kennis en ervaring.
  • Warme overdracht tussen niveaus en tussen partners is een belangrijk aandachtspunt. We vullen met elkaar in wat we verstaan onder warme overdracht en op welke manier we dit kunnen vormgeven. 

Wat

We werken toe naar een doorgaande ontwikkellijn van kinderopvang tot en met het MBO, voor kinderen en jongeren van 0 tot 21 jaar. Het kind staat centraal in de horizontale en verticale verbinding. We faciliteren warme overdracht.

Toolbox Doorgaande Ontwikkellijn

DoelgroepTitelBouwstenenHerkomstDownloadLink
POHoe bevorder je leesplezier – Didactief nov 2023Doorgaande ontwikkellijnDownload
VOTaalgericht geschiedenis onderwijs | maart 2024Doorgaande ontwikkellijnPraktijkDownload