Educatief partnerschap

Wij zien taalontwikkeling als onderdeel van een bredere aanpak waarin thuis en school of kinderopvang en partners in de omgeving vanuit wederzijdse betrokkenheid en verantwoordelijkheid werken aan de optimale ontwikkeling voor het kind.

Waarom

Kinderen ontwikkelen taal in interactie met de omgeving. Het gezin, kinderopvang en onderwijs behoren tot leefwerelden die het meest invloedrijk zijn. Ook de verbinding tussen deze leefwerelden is invloedrijk, juist als de verschillen groot zijn.

Hoe

  • Educatief partnerschap start met het bouwen aan de relatie tussen ouders of verzorgers en peuterspeelzalen, kinderopvang of school. Het is belangrijk om eerst zicht te krijgen op de taalomgeving van kinderen. We benutten hiervoor bestaande contactmomenten tussen thuis en kinderopvang of school, zoals kennismakingsgesprekken of haal- en brengmomenten.
  • We bieden activiteiten aan op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en op school ter ondersteuning van de ouderbetrokkenheid op locatie en thuis. Deze activiteiten staan ook open voor verzorgers in bredere zin.
  • We gaan met ouders en verzorgers in gesprek over hun invloed op de taalontwikkeling van hun kind en bieden hulpmiddelen aan om de taalontwikkeling te stimuleren.
  • Onderwijs, peuterspeelzalen, kinderopvang en partners uit de bredere omgeving van het kind stemmen interventies af om kansen optimaal te benutten. Deze interventies kunnen ook specifiek op ouders zijn gericht.
  • We benutten kansen om meer vraaggericht te werken door bottom-up bij doelgroepen op te halen wat er nodig is.

Wat

Elke locatie heeft een eigen aanpak waarin ouderbetrokkenheid (en betrokkenheid van verzorgers in bredere zin) wordt ingezet om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. De aanpak werkt toe naar educatief partnerschap, waarbij ouders steeds meer eigenaarschap nemen.

Toolbox Educatief partnerschap

DoelgroepTitelBouwstenenHerkomstDownloadLink
PO, VOEen goed gesprek is het halve werk – Didactief | juni 2023Educatief PartnerschapDownload
PSZ, KDV, POSamenwerken met ouders aan een taalontwikkeling nu ook thuis – Thuis in Taal | 2023Educatief PartnerschapDownload
KDV, PO, PZStimuleer de interactie tussen ouder en kind –Thuis in Taal | 2023Educatief PartnerschapDownload
KDV, PSZ, PO, VO, MBOPresentatie Kennistafel Educatief PartnerschapEducatief PartnerschapDownload