Meertaligheid

Wij streven naar de meest optimale omstandigheden om de Nederlandse taal te stimuleren. Hierbij bieden wij ruimte aan de thuistaal om het taalleerproces in het Nederlands te ondersteunen.

Waarom

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat als ouders met hun kind de taal spreken die zij het beste beheersen, dit het beste is voor de taalontwikkeling van het kind. De sociale functie van (thuis)taal is belangrijk voor de identiteitsvorming van kinderen en jongeren. Dit betekent dat voor professionals niet alleen kennis over taalverwerving maar ook kennis over culturen belangrijk is. Denk daarbij aan informatie over het onderwijs in het thuisland en kennis over culturele verschillen die helpend zijn.

Hoe

  • Elke locatie werkt aan een plan (bijvoorbeeld een taalbeleidsplan of kwaliteitskaarten) waarin ruimte wordt geboden aan de thuistaal.
  • Elke locatie maakt afspraken over de duidelijke kaders waarbinnen de thuistaal stimulerend ingezet kan en mag worden.
  • Er wordt in kaart gebracht welke competenties medewerkers nodig hebben en op welke manier die kunnen worden verworven.
  • Er is ruimte voor de ontwikkelingsgroei van de medewerkers om het autonoom handelen te ontwikkelen.
  • Nieuwe medewerkers worden meegenomen in de kennis en ervaring van het team, zodat de aanpak wordt geborgd.

Wat

Elke locatie heeft een eigen plan van aanpak waarin de scholings- of begeleidingsbehoefte wordt aangegeven en waarmee de school de visie kan ontwikkelen op een kwalitatief sterk aanbod rondom meertaligheid.

Toolbox Meertaligheid

DoelgroepTitelBouwstenenHerkomstDownloadLink
PO, VOAlle talen tellen | februari 2024MeertaligheidPraktijkDownload
PO, VODe kracht van meertaligheid in de klas - Meertalig | februari 2024MeertaligheidPraktijkDownload
VO, PO, KDV, MBO, PZDe taal van je hart laat je toch niet thuis – Onderwijskrant | najaar 2023MeertaligheidDownload
PO, KDV, PZEen andere thuistaal ondersteunt Thuis in Taal | 2023MeertaligheidDownload
PO, VOInclusief meertalig taalbeleid | Meertalig | februari 2024MeertaligheidPraktijkDownload
PO, VOMeertaligheid in de klas | februari 2024MeertaligheidPraktijkDownload
VOMoedertaal biedt NT2 leerling houvast | februari 2024MeertaligheidWetenschapDownload
KDV, PO, VO, MBO, PZMoedertaal omarmen in de klas zo doe je dat - Onderwijskracht | najaar 2023MeertaligheidDownload
PO, VONieuwkomers - Didactief | februari 2024MeertaligheidPraktijkDownload
VO, MBOReferentieniveaus en meertaligheid | februari 2024MeertaligheidPraktijkDownload
PO, VOVaardigheden in één taal is goede vaardigheid in andere taal | februari 2024MeertaligheidPraktijkDownload
VOTranslanguaging in de vaklessen -Meertalig | februari 2024MeertaligheidPraktijkDownload
KDV, PO, VO, MBO, PZPresentatie Kennistafel MeertaligheidMeertaligheidDownload